lyyyyd!

Ärligt...

Jag har under en tid nu på slutet tyckt att Bessie, hon är så olydig! Ja i vardagssituationer alltså. Kommer bara tillbaka halvvägs när man säger -kom tillbaks!, går ner från bron när det kommer någon hon känner vilket hon inte får, går en meter framför mig när jag säger gå fint och försöker smyga iväg, osv. Bara sådär allmänt småolydig!

Så igår så såg jag på Hundcoachen: Fredrik Steen! Jag gillar han för övigt -Tydlig och rak! Han sa iaf något som jag ejentligen vet men det blev som en väckarklocka för mig! Han pratade om att dina hundar inte lyder dig för att de måste eller ser upp till dig som människa eller inte heller för att du är en tyrann. Dina hundar lyder dig helt enkelt för att de tjänar på det på något sätt!

Då tänkte jag som så: -När belönade jag Bessie sist för att han gick fint vid min sida?!? Hur längesedan var det jag skickade iväg en boll eller nått för hon kom tillbaka snabbt till mig när jag sa kom?!?!
-Ja, ett tag sen kan jag säga... Jag bara förutsätter att hon SKA lyda mig! Galet..

Så idag så tog jag med en frisbee ut på promenaden och chockade henne med den när hon gått fint en bit. Resten av prommenaden var som förbytt! Där ser man hur slarvig jag varit med att belöna. Slutkontentan: -Nu åker godiset och bollen tillbaka i fikan på prommenaden! Skärpning på mig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback