2 år idag!

Hipp hipp hurra! För idag e´ det Bessies födelsedag!

Och som vanligt var blev det tårta och sång...

Bessie äter tårta

Tidigare idag var vi på agilityuppvisning på Hippologum här i Umeå. Om någon undrar så är det förmodligen det bästa sättet att stressa sin Border collie. Staffet som var både skojjig för oss medverkande men framförallt för publiken som gärna hejjade på oss. Bessie blev iaf tokstressad och skrek sig igenom hela tävlingen. När det var hennes tur så bara snurrade hon och såg inte hinderna som stod rakt framför henne... Men lika glad var hon för det. Här kommer hon från en dummsnurr nästan i sidled på hindret..

bessie hoppar i sidled


Mamma är på uppdrag, pappa fotograferar, Bessie ligger plats, men vad gör egentligen Ebba???

Ebba överbord




Och! Ett stort GRATTIS även till Bessies syster och bröder idag på födelsedagen!

tiden bara rinner iväg...

Som sagt, nu går det fort! I aug förra året så friade min Daniel till mig och nu den 12 juli så står bröllopet av stapeln! Vi har en hel del planering kvar men vi ser så fram emot dagen. De flesta av våra vänner o bekanta ska komma och det är vi så glada för. Tanken var att Bessie skulle få bära fram ringarna till oss i kyrkan men så blev det tyvärr inte då kyrkan inte gick med på det.

Jag har ju börjat jobba igen också, det går okej tycker jag Jag går upp klockan 3.00, börjar 3.30, men sen slutar jag redan 10.30 och det är ju bra. Mycket bättre än oregelbundna tider som förut och att jobba ända fram till 3 på natten.

Så som ni kanske förstår så hinner jag inte med fullt lika mycket träning nu. Men jag tror det är bara bra för Bessie, hon kan behöva en paus. Men lite agilityträning blir det iaf för veckan efter bröllopet så åker vi söderut till Karlstad för att tävla på en stor tävling som heter Värmlandshoppet. Det ska bli kul, för där ska även Jenny och syrran Chilli tävla! Kul sällskap och alltid lika kul att tävla (iaf när det går bra ;))!

Sen har det bestämmt vilken hund som ska bli våran, eller Daniels Kiwi! Ska försöka att inte lägga mig i allt för mycket men det kan bli svårt ;)! Hon är såå söt! En riktig liten tunna!

Kiwi 6 veckor

Vägen mot räddningshund

Helgen var fullproppad som vanligt! I lördags var det delprov 1 i räddningen. Bessie skötte sig fint och vi är fortfarande med i matchen om att bli färdigutbildat räddningsekipage =). Tyvärr så är det tre ekipage som hoppat av /trillat ur i sammband med delprovet. Känns jättetråkigt då vi är ett riktigt härligt gäng som tränar ihop. En liten film på ruinsöket:



O så lite bilder...







På söndagen hade jag avslutning på min tävlingslydnadskurs. Jag tyckte mina kursare var superduktiga. De hade tränat på och det syntes. Blir stolt och glad över att se deras framgångar. Ska bli kul att följa dem framöver.

Nu ska jag gå och sova. Jag har nämligen börjat jobba nu. Börjag 3.30 på morgonen 5 dagar i veckan *gäsp*

Lång helg!

Helgen började redan i torsdagskväll då allt skulle ställas i ordning inför agilitytävlingarna fre-lördag. Fredagen kom och vi gjorde officiell debut i agility! Bessie var laddad ända ut i klorna så det blev lite för mycket spring och lite för lite lysna på matte. Men vissa saker gjorde hon iaf superbra! Slalomen satt som aldrig förr tex. På lördagen var det klass 1 direkt på morgonen vilket jag tyckte kändes skönt. Resultatet blev iaf en diskning i hopploppet då Bessie av någon andledning valde att hoppa ramen på däcket, men ändå ett mycket mer kontrollerat lopp än dagen innan. Agilityloppet nollade vi och vann klassen! Med 10 sek till tvåan :-O Min filmare hann inte riktigt med i svängarna men här kommer en snutt iaf. Vi är supernöjda! Det blev en uppflyttningspinne av det!



Även laget placerade sig på lördagen! Jag är glad över Bessie som gick genom banan trots 10 fel... Ebba var även med under dagen. Hon ligger just nu i hårdträning för att bli lika snabb som Bessie!



På söndagen och måndagen bar det av till Ånäset för vallhundskurs. Ett fantastiskt vackert ställe där det bodde en trevlig man som hade en uppsättning får. Bessie var taggad även här och bar sig ganska illa åt emellanåt. Måste säga att det är en ganska frustrerande sport det här med vallning. Just sättet att man oftast inte berättat för hunden vad som är bra utan istället vad som är fel! Om det då blir en sådan dag att det typ bara blir fel så blir man ju bara arg hela tiden... Iaf, så pressade jag Bessie en del att hon skulle hämta ut fåren från stakethörnet vilket hon tycker är jobbigt. Det visar sig så att hon gärna går på fåren för hårt. Bessie hoppade på en tacka så att läppen faktiskt sprack! Jag blev så arg på henne! Frustrationen steg, jag ville helst bara "gräva ner henne". Instruktören sa till mig att jag skulle släppa det sen när man skällt på henne. Men hur lätt var det... Det var det tråkiga.. Men hon gjorde iaf några riiktigt fina "drivningar ett tag.



Nu är det bestämt! Vi ska utöka familjen med en liten border collievalp. Uppfödaren heter Håkan Hägglund, Böstabyns kennel. Det blir en liten tik. Namnet är redan bestämmt! Det blir "Böstabyns Kiwi". Just nu är de 4 veckor så det blir lagom att hämta just till Daniels födelsedag ;-)