Ebbas inlägg!

Bessie får låna ut sin blogg till Ebba en sväng. (Även Bessie lyckas komma med på filmen) Ebba vill gärna visa att hon precis har lärt sig att ställa sig upp mot saker. Spjälsängen är nu sänkt :)


Inträdesprov räddningshund

Igår hade vi en heldag på räddningsverkets träningsområde tillsammans med 13 andra ekipage. Solen sken och det var ca 10 grader kallt. Bessie var nummer 3 att gör provet. Vi vet sen innan att Bessie kan vara lite skeptisk mot vissa främmande människor. Igår valde hon att tycka att provledaren var läskig. Inte bra. Hon skällde ut honom under momentet där tillgängligheten kontrolleras. Resten av momenten gick riktigt bra! Bessie är duktig hund när hon vill. Senare i provet så gjorde hon en fin fin kamplek tillsammans med testledaren som hon tidigare skällt ut. Detta tycker jag visar på Bessie's styrka att snabbt komma över obehagligheter.

Dommare och övriga räddningshundfolk disskuterade om Bessie's försikgtighet med människor och de kom fram till att Bessie får börja kursen med ett förbehåll att vi ska följa upp beteendet. Så förhoppningsvis ser jag fram emot en 1,5 års kurs i räddningshund. Med tur och skicklighet hoppas jag att Bessie om 1,5 år kan titulera sig som Tjänstehund! Men vägen är lång, mycket kan hända.


Mera bus..

Igår var Bessie själv hemma ett par timmar medan vi andra var borta. Då passade Bessie på att plocka upp blomman som stod i fönstret mitt på hennes utsiktsplats. Hon lämnade krukan, men blomman och all jord drog hon ut över hela lägenheten. Hon skämdes så när vi kom hem o frågade vad som hänt.

image103


Förövrigt har jag bestämmt mig för att vi ska ställa upp på inträdesprovet till räddningshund på lördag. I vilket fall som helst är jag jättestolt över Bessie som har gjort stora frammsteg under denna tiden. Trots att hon är en försiktig hund så har hon tagit sig fram till varje figurant vi tränat med för att leka. Jag tror att allt skulle lösa sig när hon förstår att hon har en uppgift. Men det är hårt motstånd med många duktiga hundar så vi får ju se!

Sen en sak till! Jag har anmält mig och Bessie till en tävlingslydnadskurs för Nina Svartberg i februari. Jag ser verkligen fram emot det. Vi har ju legat lugnt med träningen nu sedan klubbmästerskapet men nu får jag ta tag i det igen snart så vi ligger på topp när det är tid för kurs.

Helgkul i Luleå

I helgen åkte vi till Luleå för att fira Daniels syster Helena på hennes födelsedag. Bessie har skött sig fint hela helgen. Det ända buset hon hittade på var att äta upp all sin mat på lördagsförmiddagen när vi var och spelade squach. Så därför blev det ingen mat en för henne innan vi kom hem igen...

Vi hittade en grym trappa som vi passade på att träna i. Perfekt inför inträdesprovet i räddning som går av stapeln nästa helg där vi eventuellt ska delta. Bessie är väldigt stark i alla miljöer. I trappan idag var hon inte berörd men jag däremot  kunde inte låta bli att få lite svindel när jag kom upp i höjden ;)

Bessie i gallertrappa

Draghund

Inatt kom den första snön, gissa om Bessie blev glad!? Men det var inte bara bus. Hon fick även hjälpa till att dra Ebba på våran promenad. Hon var gätteduktig! Jobbade tappert fast det var ganska tungdraget!

image101


ebba


Sen har Bessie fått det snyggaste tjänstetäcket "ever"! Det vann hon i och med att hon blev klubbmästare i lydnad. Kul pris och det blev verkligen jättefint och inte minst helt unikt!

snyggast i skogen